Blogg

PT-tjenester

20. februar 2016 / Tore Folkestad / 0 kommentarer

Som personlig trener kan vi bidra til bedre helse, velvære og motivasjon på mange ulike måter! I dette blogginnlegget går vi nærmere inn på noe av det vi kan hjelpe med som PT.

Trening

De som regelmessig bruker PT-tjenestene våre ønsker vanligvis hjelp til selve treningen. Først blir vi da på forhånd enige om hvilke målsetninger og ønsker den enkelte har, før vi foreslår et opplegg som bidrar til at det faktisk oppnås. Det er viktig for oss at den som trener får mest mulig uttelling på hver økt, og det oppnås best med en gjennomtenkt plan som deretter følges. I øktene tar vi derfor hånd om alt fra start til slutt, i tråd med planen vi har blitt enige om. På den måten kan den som trener fokusere fullt og helt på selve treningen, og ikke bruke tid på å tenke på hva neste øvelse bør være, hvor mange repetisjoner man bør ta, bekymre seg for teknikk, finne frem til hva som er riktig belastning osv. Vi er der for å ta hånd om det, – den som trener har nok med å nettopp trene.

Det er ingen fasit for hvor lenge en økt må vare, men vi anbefaler vanligvis at man setter av en klokketime. For de som derimot ikke har anledning til så lange økter, kan vi likevel få gjort mye på kortere tid.

Treningsøktene gjennomfører vi vanligvis på et treningssenter sentralt i Oslo, hvor vi har god plass og lite støy fra andre. Vi er likevel åpne for at øktene kan gjennomføres andre steder. Vi har bl.a. en klinikk på Holmen senter i Asker med et eget «minigym», som kan være tilstrekkelig for mange. Vi har også trent mye utendørs, og ikke minst hjemme hos den enkelte, med både egenvekt og enkelt utstyr vi selv tar med.

Kostholdsplan

Kostholdet er viktig for å få til endring, enten man vil gå ned i vekt eller gå opp i muskelmasse. Men planen må være gjennomførbar, samtidig som den må gi de planlagte endringene når den følges. Vi kan sette opp realistiske planer uansett hva målsetningen er, og tar hensyn til eventuelle allergier, matvarer man ikke liker osv.

Kostholdsplaner kan vi utarbeide uansett hvor man holder til.

Treningsplan

Trening må til! Med en nøye uttenkt treningsplan er du sikker på at ingen muskelgrupper blir uteglemt, og at du ikke sløser bort tiden på «feil» øvelser. På samme måte som med kostholdsplaner, kan vi lage treningsplaner uansett hvor man holder til.

Innlæring av teknikk

Øvelse gjør mester! For å trene hele kroppen, er det mange ulike øvelser man bør beherske. Riktig teknikk er ikke bare viktig for å unngå skader, men også for å være sikker på at man faktisk trener den muskelen man ønsker å trene. Vi har personlig erfaring med vektløfting helt tilbake til 1990-tallet, og har derfor spesielt hjulpet mange til å lære seg korrekt teknikk i baseøvelsene knebøy, markløft og benkpress. De som derimot foretrekker å trene hjemme eller på reise, kan vi også lære opp i å bruke egen kroppsvekt og enkelt utstyr som f.eks. treningsstrikk til å nå store deler av kroppen.

For å lære bort riktig teknikk, er det beste å møtes. Innlæring av baseøvelser gjøres best på et treningssenter vi har tilgang til sentralt i Oslo, slik at vi har riktig utstyr.  Innlæring av god teknikk for hjemmetrening, kan vi også gjøre på treningssenteret, men det er også fint mulig å gjøre det på klinikken vår på Holmen senter i Asker, eller hjemme hos den enkelte.

Motivasjon

Vi har tilegnet oss personlig erfaring med trening og kosthold over flere tiår. Vi vet derfor godt hvordan motivasjonen til tider kan gå ned, – men vi vet også like godt hvordan man får motivasjonen opp igjen!

Vi kan bidra med god motivasjon når treningen og dietten går trått. Det beste er ofte å møtes, men vi har likevel mulighet til å bidra uansett hvor man holder til.

Vi vil hjelpe!

Trenger du hjelpen vår?

Vi vil gjerne hjelpe! Ta kontakt med oss, så snakkes vi nærmere om hva ditt utgangspunkt er, og hvilke målsetninger som er realistiske. Vi snakkes!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *