Blogg

Varig livsstilsendring

14. august 2017 / Kristina / 2 kommentarer

 

 

IMG_5914 I mitt tilfelle ser jeg ofte at det å endre en vane eller en uvane ofte går hånd i hånd med tankene mine. Tankene mine kommer og går og er ikke alltid rettet mot noe hensiktsmessig så det å observere tankene en periode uten å dømme de eller vurdere de, kun observere hvilken retning de går i.

Ved å bruke dette som verktøy så har jeg fått en dypere innsikt i hvilken betydning tankene mine har for følelsene mine, og så videre for handlingene mine. Det er nettopp den rekkefølgen vi mennesker går i. Tanker, følelser, handlinger. Tankene våre gjør at vi føler noe, følelsene våre er i stor grad en del av våre avgjørelser. Den som sier han er helt og holdent et rasjonelt menneske som ikke blir påvirket av følelsene sine, han lyver. Haha, eller i det minste så er han eller hun overdrevent optimistisk i forhold til sine logiske og sannsynlighets kalkulering evner. Jeg sier ikke at vi alle er fullstendig irrasjonelle hele tiden, men at vi oftere enn mange liker å tro baserer avgjørelser utifra følelser. Her vil det være naturlig å anta at det er store variasjoner og nyanser utifra hvor øvet den enkelte er i å tenke logisk osv. Poenget er uansett at det finnes noen enkle verktøy for å gjøre endringer.  Jeg pleier alltid si til de som kommer til meg at vi bruker noen uker på endring. Ingenting stort burde skje over natta, eller ihvertfall ikke noe som forblir varig. Det tar tid og store avgjørelser og viktige endringer trenger en god dose toldmodighet og ettertenksomhet.

Den første uka så vil jeg kun du skal legge merke til 3 små ting, som du allerede gjør. Så ingen endring fra det dagligdagse livet. Ingen livsstilsendring ennå. Kun å observere.  Det første er å legge merke til når du sier eller tenker ordet i hvilke sammenheng og til hvilken aktivitet. Det andre ordet er når du bruker MAN, som f.eks jeg vet at dette burde man ol. Nå tenker du sikkert, men hva i all verden har disse ordene med om jeg ønsker slanke meg litt å gjøre. Og det er viktig for meg å da påpeke den rekkefølgen vi stort sett følger, tanker påvirker følelser som igjen fører til den eller den handlingen. Derfor kan det være ekstremt lurt å starte i bunn nemlig med tanker som supporter deg hele veien. Ofte tenker vi ikke engang over hvilken makt ordene og tankene våre har.

Årsaken jeg ber de jeg støtter i livsstilsendringen om å å legge merke til disse ordene er at ordet kan være noe belastende uten at vi tenker over det. Ved at det er en type tvangtanke, noe vi kanskje ikke har lyst til men noe vi føler vi MÅ, derav kan du fort bli sliten og lei av å tenke slik.

MAN er en fellesbetegnelse eller gjerne en generell oppfattelse om at alle er helt like og at jeg kan snakke for alle så lenge jeg sier man, og det er noe å gjemme seg bak. Istedenfor å eie egne ord og tanker så beskytter vi oss ved å snakke eller tenke mer generelt. For å få en varig endring anbefales det på det sterkeste å ha eierskap til endringen. All ny kunnskap vi oppdager, lærer oss eller tar intiativ ti,l viser seg å gi en mye bedre varighet når vi selv føler eierskap til endringen.

Det 3 fokuset den første tiden er å kun legge merke til, når du gjør noe du har lyst til å endre på.  En dårlig vane, det kan være alt fra å spise noe usunt, legge deg på sofaen istedenfor å gå en tur, eller hva som helst poenget er at det skal være noe akkurat du ikke er så fornøyd med og du egentlig har lyst til å kutte ut eller endre til noe annet.

Her er det viktig å ikke tenke rett eller galt eller dømme eller finne unnskyldninger for hvorfor det er greit eller ikke greit. Det er absolutt ikke poenget og er heller ganske poengløst i forhold til endring. For å få til endring kan det være veldig lurt å kun legge merke til hvorfor du gjør det du gjør, hva er grunnen? Den dyptliggende grunnen, og her er det veldig viktig at det ikke forveksles med unnskyldningen om hvorfor vi rettferdigjør uvanen. Hva er det du egentlig føler og sier til deg selv i forhold til det du gjør. Lytt litt ekstra denne uken til hva du føler, er det fordi du er sliten at du trenger å hvile, og legger deg på sofaen eller er det fordi du ikke vil trene alene fordi det er kjedelig? Spiser du litt ekstra fordi det er en trøst eller er du litt stressa pga noe som har skjedd på jobben eller er det andre følelser. Legg merke til følelsene. Endringen kan endelig skje etter en god stund med observasjon, skriv gjerne ned hva du observerer den første uka. Deretter kan du begynne gjøre små endringer ved å lytte til hva du egentlig trenger, trenger du et ekstra sjokolade stykke eller er du litt selskapssyk og burde heller ringe en venn? Det å faktisk lytte og virkelig lytte til hva kroppen egentlig ber om og følge det, da finner du større harmoni i deg selv. Uten å vurdere eller skape unnskyldninger først da vil varig livsstilsendring være mulig. Husk at dette er en prosess som tar tid og prosessen trenger en del innsats for at det skal skje noe. Det fine er at fantastiske ting er verdt å jobbe for.

 

 

2 kommentarer til denne bloggposten:

  1. Anne Borgundvaag sier:

    Flott skrevet, jeg liker spesielt det med å ta tid til å virkelig lytte til hva kroppen ber deg om før du gjør tar et valg om hva du gjør 👍❤️😊 Anne

    1. Tore J F sier:

      Essensielt, det er med disse ordene alt begynner.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *